Het bewijs geleverd: positieve mindset laat je inderdaad beter presteren!

doorDaan Welling

Het bewijs geleverd: positieve mindset laat je inderdaad beter presteren!

Voorzitter van Dé Nederlandse Debatclub Jerry Helmers heeft voor SevenTwenty een verslag van een unieke

Sportspycholoog Jan Sleijfer

Sportspycholoog Jan Sleijfer

training mentale vaardigheden, gegeven door Jan Sleijfer, geschreven. Lees snel verder!

De leden van Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam hebben op maandagavond 7 december – een bijzondere Mini-Masterclass mogen ervaren.

Niemand minder dan de bekende sportpsycholoog Jan Sleijfer gaf een mentale training. “Als iets mislukt, focus dan niet op het winnen of verliezen maar keer terug naar je taak.”

Jan Sleijfer liet de leden zien dat je eigen mindset in verbinding staat met je werkelijke prestatie.

Maar om in een positieve mindset te belanden én te blijven, dient de debater wel aan een aantal randvoorwaarden te werken. Jan Sleijfer doelde daarbij op de balans tussen:

  • je denkkracht
  • je gevoelskracht
  • je lichaamskracht.

Dit staat bekend als de zogenoemde Drie-Batterijen-Methode. Elke batterij dient opgeladen te zijn om optimaal te kunnen presteren in de beste mindset. Als één van de batterijen leeg is, dan is de balans niet aanwezig en is de basis niet gelegd om met een positieve mindset een prestatie neer te leggen.

De vraag is uiteraard in hoeverre je de afzonderlijke batterijen kunt beïnvloeden.

Jan ging o.a. in op de denkkracht.

De eerste test

De deelnemers aan de Mini-Masterclass werd verzocht om een psychologisch testje te doen.

Zo hield iedereen in stilte een klein kettinkje vast, met één hand. Aan dat kettinkje hing een sieraad. Jan stimuleerde iedereen om het kettinkje een bepaalde kleine zwaaiende beweging te laten maken door dit alleen maar te denken (!) met daarbij de voorwaarde om de hand echt doodstil te houden. En wat gebeurde er? Bij iedereen – zelfs ook bij de critici en sceptici – bewoog het kettinkje heel lichtjes in de beweging die werd gedacht.

Ook toen Jan andere bewegingen voorstelde met daarbij het verzoek aan de deelnemers om zich intens te gaan focussen op die andere beweging (dus bijvoorbeeld, kleine cirkelbewegingen), zo bleek het kettinkje daadwerkelijk andere bewegingen te draaien. En, de hand was nog steeds doodstil.

Een openbaring. Want, blijkbaar kun je toch iets beïnvloeden door op die wijze te denken.

De tweede test

En zo had Jan nog een oefening waarbij in tweetallen werd gewerkt. Het ene lid werd verzocht om wederom de focus te houden op het kettinkje en daarbij positief te denken aan het in beweging krijgen van het kettinkje. De ander mocht de advocaat van de duivel spelen door (negatief) in te spreken op het eerste lid. En daarbij andere bewegingen te suggereren.

En wat bleek hier?

Degene die negatief insprak de mindset te van de ander te kunnen beïnvloeden. Het kettinkje maakte niet de bewegingen die men wilde!

Volgens Jan Sleijfer is het de kunst om die negatieve invloeden uit te bannen.

“De ideale mindset is dat je niet moet gaan denken,” zo stelt Jan. “Je dient al je zintuigen in het hier en nu te activeren en onbevangen worden. Zoals kleine kinderen dat doen. Maar wil je dat als volwassene voor elkaar krijgen, dan ligt dat ineens wat lastiger. Mijn tip is om niet aan ‘winnen of verliezen’ te denken maar terug te keren naar je taak.”

Zeer gefocuste deelnemers aan de Mini-Masterclass

Zeer gefocuste deelnemers aan de Mini-Masterclass

Koppeling met de debatsport

“Het kan je overkomen dat je tegen hele sterke debaters aan de bak moet. En dat je tijdens dat debat voelt dat je verbaal onderuit gehaald wordt. Logisch dat dit invloed heeft op je mindset. Je gaat aan jezelf twijfelen.”

“Als eerste accepteer je dat je verbaal de hoek in bent gedrukt. Ja, zo simpel is het. Maar, als je je wilt herpakken dan dien je niet aan die nederlaag te denken. Je keert terug naar je taak. Je gaat opnieuw de focus richten op waar het feitelijk om gaat. Je sluit je dus als het ware af voor de sterke debaters die aan de andere kant van de tafel staan.”

Volgens Jan moet je dat mantra continu naar jezelf herhalen. “Je ziet het bij toptennissers. Als die slecht spelen, dan zie je ze soms flink mopperen. Er is echter een aantal spelers dat er toch in slaagt om het tij te keren. Ze lezen soms letterlijk een briefje dat ze in hun tas of zak hebben zitten met het mantra dat voor hen belangrijk is. Of simpelweg een omschrijving van de taak die ze hadden willen uitvoeren en dus ook weer gaan uitvoeren.”

Jan noemt dit de techniek van de SELF TALK: “Letterlijk dus iets positiefs tegen jezelf zeggen!”

De Mini-Masterclass werd goed ontvangen door de debaters van Dé Nederlandse Debatclub. Overduidelijk was dat er vele nieuwe handvatten zijn gegeven om net even dat stapje te maken in het presenteren of speechen in het openbaar, het omgaan met pittig tegengas van je debatopponenten en/of het beter uit je woorden komen ten aanzien van je eigen standpunten.

Jan Sleijfer had tot slot nog de alleszeggende boodschap: ”Houd altijd het hoofd koel!”.

En om dat verder te kunnen bewerkstelligen, had hij voor iedere deelnemer nog een kleine verrassing. Een mini-ventilator die de letters ‘Houd het hoofd koel!’ laat zien zodra deze wordt aangezet…!

Oververhitting is bij Dé Nederlandse Debatclub in Amsterdam dus nooit meer aan de orde!

 

Facebook Twitter Linkedin Email

Over de auteur

Daan Welling contributor