Zo maakt Lagerhuis+ scholierendebat beter

doorDaan Spackler and Rob Honig

Zo maakt Lagerhuis+ scholierendebat beter

Bron coverafbeelding: DebatUnie

Nederland kent vele debatvormen. In deze nieuwe serie vertellen debaters jou waarom zij een bepaalde debatvorm het beste vinden. Deze keer: Lagerhuis+, speciaal voor het scholierendebat. Wil je meer lezen over hoe Lagerhuis+ werkt? Klik dan hier.

In de discussies over de beste debatvorm wordt nog wel eens de grootste groep debaters vergeten: scholieren. In het vak Nederlands wordt op honderden scholen een “debat” gedaan in de bovenbouw als schoolexamen. Je hebt het waarschijnlijk ook zelf ooit zo meegemaakt. Tot voor kort kozen docenten Nederlands voor de klassieke Amerikaans parlementaire opzet; meestal met 2 tegen 2 sprekers. In de afgelopen jaren wordt steeds vaker overgeschakeld op de debatvorm “Lagerhuis+” (een variant van het “World Schools Format”), ook in debatclubs.

In de Lagerhuis+ debatvorm zijn de 3e speeches van elke partij vervangen door een gezamenlijke “vrije fase”. Deze fase lijkt op wat in de volksmond een “lagerhuis”-debat wordt genoemd: sprekers wisselen elkaar af in korte beurten, onder leiding van een moderator. Het debat wordt afgesloten met twee slotspeeches, gegeven door sprekers die nog niet eerder een volledige speech gaven. Er zijn geen interrupties (POI’s) toegestaan. De teamgrootte varieert van 3 tot 6. Op de Benelux Debattoernooien bestaan teams standaard uit 5 debaters.

Wij belichten graag de redenen waarom Lagerhuis+ aan terrein wint in de klas en bij debatclubs.

Lagerhuis+ is zeer toegankelijk

In een team van vijf, hoeven maar drie leerlingen zelfstandig een speech te geven. De andere twee leerlingen kunnen in de vrije fase “wennen”. Ze zijn wel deel aan het team en kunnen het woord krijgen op het moment dat ze dat zelf willen. Zo komen zij in aanraking met debat, ingebed tussen teamgenoten. Dit alles zorgt voor een veiligere eerste ervaring met debatteren, waarbij leerlingen de motivatie kunnen ontdekken om door te blijven groeien. Met meer ervaring en zelfvertrouwen kunnen zij dan ook een openings- of slotspeech gaan geven. Bij andere debatvormen worden debaters gelijk in het diepe gegooid of, nog erger, ze blijven in een laagdrempelige debatvorm aan de oppervlakte drijven zonder ooit diep te analyseren (kuch kuch klassiek lagerhuis hoest).

Lagerhuis+ biedt de beste kans op interactie

Bij de puur “parlementaire” debatvormen bestaan er enkel speeches en soms een interruptie. Dat beperkt de mogelijkheden om eigen argumenten later nog te verdedigen, zeker als je vroeg in het debat hebt gesproken. De vrije fase ondervangt dit probleem nagenoeg volledig. Daarbij wordt ook de openingsspreker van de voorstanders uitgedaagd om te reageren en te weerleggen. In andere formats is de ruimte voor deze spreker zeer beperkt en blijft het vaak bij een opgevoerd betoog.

Lagerhuis+ is een gateway drug voor debatclubs

Anno 2020 zijn meer dan honderd scholierendebatclubs allergisch voor parlementair debat. Parlementair debat is traag, stoffig en te formeel. Die indruk wordt braaf doorgegeven van generatie op generatie. “Lagerhuis” (zonder +) is sneller en mediagenieker: de finale komt immers op TV! Ouders kunnen tevreden vaststellen dat er aan “debat” gedaan wordt op school. Kortom: iedereen kan rustig gaan slapen, en parlementair debat blijft iets voor nerds op andere scholen. Lagerhuis+ is de debatvorm die deze allergische debatclubs laat proeven van de zoete vruchten die parlementair debat te bieden heeft. Allergische debatclubs kunnen in de “vrije fase” van Lagerhuis+ hun kwaliteit laten gelden tegen scholen met parlementaire ervaring. Tegelijkertijd ervaren zij het solide fundament van parlementair debat: vier opbouwende speeches met definitie en overzichtelijke argumentatielijnen. Ook moet vermeld worden dat de jurering veel transparanter en eerlijker kan zijn dan bij ongestructureerde debatvormen (waar jurering vaak blijft hangen in impressionistische oordelen). Lagerhuis+ biedt de mogelijk voor scholierendebatclubs van verschillende tradities om samen te komen op een hoger niveau.

Om al deze redenen maakt Lagerhuis+ scholierendebat beter.

Geïnteresseerd in andere debatvormen? Bekijk dan deze artikelen!

Daan Spackler

Daan is een debater van de Nijmeegse Studentendebatvereniging Trivium en Utrecht Debating Society. Daarnaast is hij ook betrokken binnen de DebatUnie, een organisatie die zich richt op de structurele verbetering van het debat- en burgerschapsonderwijs in het Nederlands taalgebied.

Rob Honig

Rob is een alumnus van de Leiden Debating Union. Op dit moment is hij de directeur van de DebatUnie, een organisatie die zich richt op de structurele verbetering van het debat- en burgerschapsonderwijs in het Nederlands taalgebied.

Over de auteur

Daan Spackler and Rob Honig administrator